Dag 4 - 11

12 augustus 2014 - Inverness, Florida, Verenigde Staten

Half 8 stonden Taylor en ik op voor onze oriëntatie dag op school. Voor mij was het niet verplicht omdat ik geen eerste klasser ben, maar zo kon al ik wel kennismaken met de school. Ik dacht dat ik een van de grootste zou zijn, maar ik was even vergeten dat de eerste klassers hier 14/15 zijn dus toen ik de school binnenkwam was ik gewoon net zo groot als iedereen en de meeste jongens waren al langer dan ik. Er waren echt heel veel kinderen en op een gegeven moment gingen de deuren open waarna je in de gymzaal kwam en toen stonden er allemaal juniors en seniors te klappen, het ‘’schoollied’’ stond heel hard aan en iedereen was blij. Het was echt een beetje overweldigend. Iedereen gaf je een high five en het was echt zo’n gezellige sfeer van wat je altijd in films ziet. Iedereen ging op de tribune zitten en er werden wat dingen uitgelegd over de school. Na een tijdje stonden we allemaal in rijen van klein naar groot in de gymzaal en moesten we telkens een high five geven aan de gene tegenover je en soms moest je kort iets vertellen over jezelf. De sfeer was echt super fijn en ik voelde me op m’n gemak. We werden ingedeeld in kleine groepjes en ieder groepje had 2 of 3 begeleiders die op Citrus High zitten. We deden kennismakingsspelletjes en het was niet heel anders dan de kennismakingsspelletjes die de eerste klassers in Nederland zouden doen. Na dit alles ging ik naar het kantoor waar leerlingen heen konden met vragen want ik had nog geen rooster. Ik maakte een afspraak voor de volgende dag (07:15) om dan samen met mijn gastmama naar school te gaan en daarna ging ik op zoek naar mijn gastzusje om vervolgens de auto te zoeken die op ons stond te wachten.

De volgende dag, 07:15, was ik op school en toen kwam het moment dat ik vakken moest kiezen. Ik had al wat gehoord over gekke vakken op Amerikaanse scholen maar dit sloeg alles. Ik kon werkelijk alles kiezen van fotografie tot gewichtheffen en van babysitten tot tekenen. Er zijn wel 10 verschillende vakken die iets te maken hebben met computers en dan heb je nog theater, kookles, schilderen, personal fitness, biologie van het menselijk lichaam, spaans, scheikunde, 15 verschilende soorten wiskunde en niet te beginnen over de hoeveelheid verschillende vakken geschiedenis en economie. Ik heb 2 semesters in een jaar en elk semester heb ik 4 vakken. Dit semester heb ik US government, volleybal, babysitten (early childhood education) en wiskunde/economie. Ik heb elke dag hetzelfde rooster met deze 4 vakken, 18 weken lang. Het is even wennen maar ik vind het eigenlijk wel fijn. De dag verliep verder best goed. Iedereen is super aardig tegen me, ze vinden me allemaal best interessant en willen van alles weten over Nederland en mijn leven daar. Tijdens lunch kende ik niemand dus ik raapte al mijn moed bij elkaar en vroeg of ik bij hun kon zitten, met in mijn achterhoofd het antwoord: no, you can’t sit with us (meangirls), maar ze zeiden allemaal ja natuurlijk! Het waren echt super leuke meiden en we hadden het over alle verschillende groepjes die er zijn op school en waar die allemaal zaten. Ze legden me van alles uit over school en hoe alles hier  werkte en daarna ging ik naar mijn volgende blok wat early childhood education is. Van dat vak wist ik al helemaal niet wat ik moest verwachten maar ik had al wel gehoord dat mijn lerares super leuk was (en dat is ze ook). Ik verwachtte en klas vol met meisjes maar zeker één derde was een jongen. Dit vak heb ik ook 18 weken, waarvan je 9 weken elke dag het 3e blok naar de basisschool toe gaat (die op hetzelfde terrein als de High School is) en daar je eigen klas hebt. Je bent een soort assistent van de leraar en helpt bijvoorbeeld kinderen die het moeilijker hebben. Het kan ook zijn dat je wordt geplaatst bij de baby’s van 0-2 en dan is het echt babysitten en luiers verschonen. De andere 9 weken leer je over hoe kinderen denken en hoe je ze op moet voeden.

Mijn laatste blok is advanced algebra with financial applications oftewel economie met een vleugje wiskunde (of andersom, daar ben ik nog niet helemaal uit). Ik zit in een klas met allemaal seniors (18 jaar) en ik heb geen idee waarom maar het zal wel. Tot nu toe vind ik het saai mede doordat omdat ik de termen en de moeilijke woorden nog niet snap, maar de formules heb ik allemaal al gehad dus waarschijnlijk is het na een tijdje makkelijker

Nadat we elke dag om 14:20 uit zijn worden mijn zusje en ik opgehaald door mijn gastmama en gaan we naar kantoor. Daar zitten we tot een uur of 5 en dan gaan we naar huis om te eten. Op woensdag eten we subway en elke vrijdag gaan we uiteten, maar nee, dat betekent niet dat we de rest van de week gezond eten want ook op ‘’normale’’ dagen eten we pizza, taco’s, hotdogs en hamburgers. We eten er dan wel een salade bij, maar een zakje chips naast je stuk vlees is ook heel normaal.

Die avond ging ik vroeg slapen want ik was moe van school maar ook de hele dag engels praten is best vermoeiend. Ook de volgende ochtend moest ik weer vroeg op, niet zo vroeg als de dag ervoor, maar ik werd wakker gemaakt om 06:30. Ik ging weer naar precies dezelfde vakken als de dag ervoor en zat weer bij dezelfde meisjes als de dag ervoor. Ik werd weer opgehaald om dezelfde tijd als de dag ervoor en we aten weer rond dezelfde tijd als de dag ervoor. We gingen naar Walmart, wat we dat dag ervoor niet deden haha. Nee, ik heb het hartstikke naar m’n zin hier en ik heb me nog geen moment verveeld. Mijn gastfamilie is heel erg lief, net als iedereen hier. Ze zijn wel erg, bijna té zorgzaam. Ik ben een beetje verkouden en moet misschien 4 keer per dag hoesten en ze willen meteen met me naar de dokter en krijg meteen een pot met vitamine pillen die ik kan innemen. Ze zijn ook heel beschermend, zo willen ze bijvoorbeeld liever niet dat ik alleen over straat loop, dat ik zwem in het meer want ja misschien word je wel gebeten door een verdwaalde alligator, dat ik zwem in de zee want ja misschien word je wel gebeten door een haai of dat ik cash geld bij me heb. Ook op school zijn er zo veel regels. Als ik naar de wc moet, moet ik een pasje om, zodatze weten waar ik ben, want misschien breekt er wel brand uit en zonder dat pasje weten ze niet waar ik ben. Je mag niet aan de rand van de school afgezet worden door je ouders want misschien word je dan wel geplet door een auto en ja, je bent op het schoolterrein dus zij zijn verantwoordelijk voor je. Ik heb een boek van 40 pagina’s gekregen met alle regels van school en kan dus nog wel even doorgaan met alles wat ik níet mag doen. Ze zijn best streng hier en ik dacht dat alle leraren heel streng alle regeltjes zouden navolgen maar dat is niet echt het geval. Je mag nergens eten in de school behalve in de kantine, maar ik zit rustig met m’n nutella dips in de klas en niemand die er iets van zegt. Ook je telefoon mag niet gezien worden tussen de eerste en de laatste bel, maar ik loop gewoon als een toerist door de school foto’s te maken. Dus ze hebben wel veel regels, maar ze zijn ook weer niet heel strict in het navolgen van al die regels.

Vrijdag kreeg ik mijn kluisje in de gymzaal, voor volleybal. Het zijn echt van die kluisjes als in films met zo’n ouderwets hangslot met een code (die ik overigens niet open krijg omdat je gewoon 385 keer iets rond moet draaien om vervolgens te stoppen bij de nummers van je code en dan weer de andere kant op moet draaien). Ook leerde ik weer nieuwe mensen kennen en zat ik ergens anders tijdens lunch. We aten in de avond bij een Italiaans restaurant en ik had een super lekkere pasta. Ik ging om 9 uur ’s avonds slapen en werd de volgende dag 12 uur wakker. Om 2 uur gingen we weg want we hadden een barbeque iets verder op en daar waren onder de 50 mensen die er waren ook 8 inbound-uitwisselingsstudenten. Ik heb daar gezwommen, geskyped met een meisje die hier vorig jaar was en ook op Citrus High zat en heb een meisje geholpen met hoe ze haar koffer moet inpakken want zij vertrekt over 2 weken voor een jaar naar Kroatië. We gingen die avond nog even langs Walmart om schoolspullen te kopen en haalden we een pizza en quesadillas bij Taco Bell.

Rond een uur of twee de volgende dag gingen Lora, Taylor en ik richting Clearwater Beach en haalden we onderweg een andere uitwisselingsstudent samen met haar gastmama op. Onderweg begon het te regenen maar we hoopten dat het 140 kilometer verderop beter weer was. Helaas was dit niet het geval en leek het gewoon of er een kleine orkaan was. Clearwater Beach, wat een populair strand is om films op te nemen, was nu niet zo mooi als in de films maar ondanks dat kon het de pret niet drukken want ik heb een super gezellig dag gehad samen met de 18 andere uitwisselingsstudenten in deze omgeving.

Daarna begon mijn nieuwe schoolweek weer. Vandaag (dinsdag, 12-08-2014), was er een brandoefening tijdens mijn eerste blok en ik stond versteld van hoe stil en georganiseerd alles ging. 1600 leerlingen allemaal dood stil, in lange rijen en niemand die ook maar íets grappigs probeerde te doen omdat het maar een oefening was. Ook ging ik vandaag voor het eerst naar de basisschool tijdens early childhood education en ik heb de 5th graders (10-11) jaar. Ik heb al meteen ervaren dat 10 jarige meisjes best bijdehand kunnen zijn want twee meisjes waren naar mijn nagels aan het kijken en vroegen of het echt was. Ik vertelde ze dat het mijn eigen nagels waren waarna een van de twee daarna zei dat ze ook graag lange nagels wilde, althans ik dacht dat ze dat zei. Ik zei tegen haar maar je hebt toch al hele lange mooie nagels? Waarop ze zei: ‘’Ja, ik heb lange nagels? Ik zei alleen dat ik lange nagels mooi vind?’’ terwijl ze één wenkbrauw optrok haha.

Dit was zo ongeveer mijn eerste (school)week en ik vind het heel leuk hier. Ik heb er vertrouwen in dat dit jaar onvergetelijik gaat worden.

Liefs,

Sara

1. Bep en Frans:
    13 augustus 2014
    Fijn dat alles zo goed is gegaan. Hier ,nog steeds Vreeland, hebben we het naar onze zin.An en Robert komen zaterdagmorgen terug uit Thailand waar ze het geweldig naar hun zin gehad hebben. O ja mama was gestrand in Amsterdam waar ze met de meiden uit winkelen was . Een brand in Weesp zorgde voor een grote treinvertraging richting Weesp waar ze de auto had staan.
    Opa werd gebeld om haar maar even op te halen in Duivendrecht en ze te brengen naar Weesp. Zo zie je maar dat we ons hier niet vervelen. Het ga je goed en geniet van het andere leven in Amerika dat je later in je leven nog wel eens van pas kan komen. Veel groetjes van Opa en Oma
  2. Pamela:
    15 augustus 2014
    Weer een super leuk verhaal gelezen, fijn dat je het zo leuk hebt saar!

Dikke kuss en knuf