Dag 103 - 139

19 december 2014 - Inverness, Florida, Verenigde Staten

Oeps, weer een dikke maand verder. Ik ben hier inmiddels al bijna een half jaar. Het voelt nog als de dag van gisteren dat ik op Schiphol stond met mijn koffers klaar voor het geweldigste jaar van mijn leven, want dat was wat iedereen tegen me zei. Saar, je zult hier geen spijt van krijgen, geloof me. Alle twijfels die ik had op 2 augustus zijn nu voor 100% verdwenen. De tijd vliegt voorbij en ik krijg nu al bijna tranen in mijn ogen als ik denk dat ik iedereen hier straks weer moet achterlaten. Ik zou hier zo kunnen blijven, heerlijk is mijn leventje hier. Maar natuurlijk wel met een dubbel gevoel want ik begin rond deze tijd van het jaar mama, papa, jus en m'n lieve vriendinnetjes wel een beetje extra te missen. Want dit jaar was er geen sinterklaas dobbelspel, komt er geen kerst met mijn chaotische maar lieve families en drink ik geen glas champagne met mijn vriendinnen om 00:00 tijdens oud en nieuw. Maar wat ik er allemaal voor terug krijg is onbeschrijfbaar. Ik doe dingen die ik normaal nooit zou durven, spreek engels voor grote groepen mensen zonder dat ik bijna flauwval van de zenuwen en heb ik ondertussen 89 huizen over de hele wereld waar ik terecht kan als ik naar dat land op vakantie ga.

Oke, terug naar de belevenissen van deze maand. Zaterdag 15 november ben ik naar de Gator game geweest. De Florida Gators zijn het populairste college football team van Florida ookal verloren ze de een na de andere game dit seizoen. Ik ging er heen met John, een man van mijn Rotary club. Het was super leuk om een keer mee te maken en John was erg gezellig gezelschap. Hij woont ook hier in Inverness in het mooiste huis wat ik ooit heb gezien. Het leek wel een hotel en zijn tuin leek op een park. We hadden het veel over reizen want hij is al in ongeveer in elk land in de wereld geweest. Hij is rond de 70 jaar en zijn volgende bestemming is de noordpool. Heerlijk om van die levensgenieters om je heen te hebben haha.

Zondag gingen we vissen in de buurt van Clearwater bij een prachtig eiland met alle exchange students van ons district. Ik heb zelf niet gevist want ik was vergeten een fishing license te kopen maar ik heb heerlijk in mid-november op het strand gelegen in mijn bikini met 38 graden. Daarna volgde een normale school week en de week erna had ik Thanksgiving Break.

27 november was mijn eerste Thanksgiving en wat was het lekker. Heerlijk de hele dag de geur van eten om je heen en helpen met hapjes klaar maken. Familie dagen hier zijn niet anders dan thuis. Iedereen is gestrest en iedereen loopt elkaar in de weg maar als alles eenmaal klaar is valt alle stress er van af haha. De dag na Thanksgiving is black Friday. Voor de gene die niet weten wat black Friday is: de dag om te winkelen want er zijn super grote afprijzingen overal en winkels zijn 24 uur open. Black Friday kondigt het winkelseizoen rond kerst aan en ik had helemaal in m’n hoofd hoe het altijd in films gaat: mensen die voor de deur slapen, kilometers lange rijen en mensen die vechten om een tas, maar ook dit film beeld van Amerika ging niet op want om 5:30 ‘s ochtends waren wij samen met een verdwaalde moeder,  een losgeslagen kind en een opa op een scootmobiel ongeveer de enige in Walmart maar dat mocht de pret niet drukken want we hebben wel wat leuke dingen kunnen vinden. Ik had me er wel iets meer van voorgesteld en vond het jammer dat ik niet naar een grote mall kon om te winkelen want om 8 uur most ik namelijk weer op de parkeerplaats voor Citrus High School staan voor een basketbaltoernooi. De volgende ochtend stond ik weer vroeg op om geld in te zamelen voor mensen die geen geld hebben voor eten en kado’s voor kerst. Wat ik verder dat weekend heb gedaan weet ik niet meer, maar ik gok dat het dan niet zo spannend was, want nee feestjes en zo zitten er hier niet in. Ik vind dat aan de ene kant wel heel jammer maar goed, ik heb nu bijna 6 maanden zonder feestjes overleefd dus dan lukken die andere 6 maanden ook nog wel. En wie weet komt het nog.

Ook nog een update over mijn gastfamilies: ik zou eerst per 6 januari naar mijn volgende gastgezin gaan, maar dat gaat niet door omdat er een ander meisje per direct naar een ander gezin moet en ik hier voorlopig niet weg hoef (en wil). Ik heb het nog steeds naar mijn zin hier en het voelt als een echt familie al. Ik kan heerlijk bekvechten met mijn zusje (want ja, je moet toch iemand hebben om af en toe stoom af te blazen he (nee grapje ik ben wel lief)), ze voelt al echt als een klein zusje die soms super vervelend kan zijn maar aan de andere kant is het 300 keer beter dan enigs kind zijn. Ik word hier echt super verwend en word er zelfs een beetje lui van dus misschien zou het ook wel goed voor me zijn als ik naar een andere familie zou gaan haha. Als ik dit jaar een vriendinnetje vind met een extra bed of kamer zou het ook mogelijk zijn om daar heen te gaan dus dat zou wel heel leuk zijn maar voor nu zit ik wel prima hier. Waarschijnlijk wordt de familie waar ik heen zou gaan in januari mijn laatste gezin maar of dat echt gaat gebeuren moeten we nog maar even afwachten. Ik vind het aan de ene kant wel jammer dat ik misschien geen 3 a 4 families heb maar aan de andere kant, ik heb het nu wel heel erg getroffen bij deze familie.

Daarna volgde weer een normale week met school, training en wedstrijden en die zaterdag ging ik naar Walmart om kerstkadootjes te kopen voor een meisje (die ik niet ken) die uit een arm gezin komt. Toen ik haar verlanglijstje zag, dat ze graag een mp3-speler wilt (nee geen ipod, een mp3-speler, die bestaan ook nog) en een deken wilt omdat ze het vaak koud heeft besefte ik wel hoe goed ik het eigenlijk heb. Zonder problemen haal ik mn debit card overal langs zonder ook maar echt er bij stil te staan dat sommige mensen niet eens één trui hebben en dat ik nummer 17 nu aan het kopen ben. Ook was het best wel lastig om kleding uit te zoeken voor iemand die je totaal niet kent. Ik heb maar gewoon gedacht van ja, zou ik dit dragen of niet maar dat komt ook weer het probleem, ik koop nooit kleding bij Walmart en wat als ze mijn kleding helemaal niet leuk vind. Uiteindelijk ben ik wel goed geslaagd voor haar (denk ik), (hoop ik). Die avond ging ik naar mijn vriendinnetje Marissa en daarna bleef ze bij mij slapen. Daarna volgde een luie zondag.

Donderdag was dan eindelijk de dag waar ik al zo lang naar uit had gekeken: DISNEY. We gingen 4 dagen naar Walt Disney World met meer dan 100 exchange students. Ik stond om 7 uur op want we moesten er rond 9 uur zijn (althans dat vertelden ze ons) en het is iets meer dan een uurtje rijden vanaf Inverness. Ik had een wintervoorraad aan eten mee en mn veel te grote koffer(s) paste maar net in de auto. Toen we daar aankwamen was alles eigenlijk super goed geregeld en na 15 minuten zeiden ze tegen me, Sara you are ready to go. Maar goed daar stond ik dan, in een groep exchange students waarvan ik iedereen's naam al weer vergeten was dus ik besloot te wachten op mijn vriendinnetje Ingeborg. 2 uur later was ze daar dan eindelijk en toen kreeg ik een smsje dat mijn andere vriendinnetjes er over 10 minuten ook zouden zijn. Dus we besloten om daar ook op te wachten en toen om 12:30 zaten we eindelijk in de bus naar de Hollywood Studio’s.

Ik ga niet uitgebreid vertellen over elk park want ze hebben allemaal hun plus en min punten maar oh, wat is Disney toch mooi. Het was wel wat aan de frisse kant en aangezien mn winterjas nog in Lelystad hangt had ik niet veel meer dan een hoodie aan wat soms nog wel is heel heel koud kon zijn. Want ja, ook in Florida heeft het deze maand gevroren. De week nadat ik terug kwam van het strand met 38 graden vroor het, maar voor wie zich de eerste blogpost nog herinnert: de 14 truien kwamen nu best wel van pas haha. Die avond gingen we nachtzwemmen in het ‘’verwarmde’’ buitenzwembad maar dat was niet zo’n goed plan en ik was dan na 10 minuten ook alweer in de hotelkamer te vinden onder de warme douche om te ontdooien. Mijn kamergenootjes waren echt super lief en het was een super leuke eerste dag.

Vrijdag stonden we om 5:30 op want we moesten de bus om 6 uur hebben richting Magic Kingdom, het park waar het allemaal mee begon. Ze vertelden ons dat we eerder het park in mochten en dat we dingen ‘’behind the scenes’’ mochten zien maar daar was niets van waar. We hadden een soort schooluitje met een gids van 83 jaar en 7 maanden die onwijs langzaam liep en elke keer als hij praatte viel er een klodder speeksel uit zn mond op zn trui (of vloog door de lucht). Dat was een minpuntje maar om 12 uur waren we verlost en konden we onze eigen gang weer gaan. Magic Kingdom was mijn favoriete park, de hele sfeer is zo mooi en ja, het was gewoon perfect. We hebben onwijs veel foto’s gemaakt en ik heb weer veel te veel geld uit gegeven aan allemaal troep (lees: 25 euro voor een paar Mickey Mouse oortjes en 40 euro aan pins en nog niet begonnen over het geld uitgeven aan eten). Helaas konden we niet naar de vuurwerk show want we hadden een pizza-en-pool party (aka ijskoude pizza + ijskoud zwembad). Niemand heeft dan ook gezwommen en ik dacht ook van, nee ik doe dit niet nog een keer.

Dag 3 was Epcot, super mooi park weer en mijn favoriete deel was het deel dat ze de wereld hebben na gebouwd. Ik vind het zo knap hoe ze de sfeer in een bepaald land zo goed kunnen na maken. Frankrijk voelde echt als Frankrijk (waar ik eindelijk weer normaal brood vond), China voelde weer als toen ik daar was in 2008(?) en de geur van de zuurkool en braadworst deed me weer denken alsof ik echt in Duitsland liep. Ik werd dan ook helemaal blij toen ik in de winkel kinder chocola, haribo en milka vond. Helaas waren de prijzen iets minder leuk want om nou 5 euro voor een reepje milka te betalen i.p.v. 80 cent ging zelfs mij iets te ver. Die avond bleven we wel voor de vuurwerk- en lasershow en het was echt adembenemend mooi. Het was echt een van die momentjes die ik nooit ga vergeten. Arm in arm met lieve Ingeborg, kijkent naar de vuurwerk show in Florida, verweg van iedereen die ik lief heb maar toch ook oh zo gelukkig hier. Ja, de tranen sprongen bijna in mijn ogen van geluk.

Toen brak de laatste dag alweer aan. We hadden nog 1 park over, Animal Kingdom en wat was dit mooi, again. Het voelde weer alsof ik in Kenia was, op safari in een jeep met de giraffen en olifanten 3 meter van je vandaan. We hadden niet veel tijd die dag want om 2 uur had ik met Connie afgesproken want die zou mij naar huis brengen. Na iedereen weer gedag te hebben gezegd gingen we in de auto richting de Millenia Mall omdat Connie nog wat dingen moest halen. Dat vond ik natuurlijk helemaal niet erg en ik heb toen nog maar weer even met geld lopen gooien, maar ach, mag wel voor een keer (elke keer).

Toen brak de examen week aan, of naja week, donderdag en vandaag (vrijdag) had ik examen die alle 4 wel prima gingen. Twee cijfers heb ik alweer terug: een 9,7 voor babysitten en een 10 voor algebra dus dat zegt wel weer wat over de moeilijkheidsgraad van de toetsen (of over hoe slim ik stiekem ben natuurlijk).

Ik heb nu officieel 2 weken vakantie en ik sta op het punt om naar mijn belangrijke basketbal wedstrijd te gaan. Kerst en oud en nieuw zijn ontzettend dichtbij en Sara moet natuurlijk al haar kerstkadootjes nog kopen want ze is zoals altijd weer lekker laat met alles. Anyway, jullie horen snel weer van me (of niet).

Liefs,

Sara

P.S. Sorry voor mijn Nederlands, ik struggle echt (jullie zouden de versie die niet nagelezen is moeten lezen haha).

1. Je favoriete Vietnamees:
    22 december 2014
    Fijn dat je t nog steeds naar je zin hebt hihi. Mis je wel hoor :(.